Zelfvertrouwen

Wil je werken aan je zelfvertrouwen?

“ ben je een twijfelaar in besluiten nemen en moet je altijd goedkeuring van de ander? Ben je onzeker over je uiterlijk? heb je moeite met de telefoon opnemen of om zelf een bekende te bellen. Of heb je juist veel spanning als je in den vreemden bent”. 

Wat is zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is het geloof dat je problemen en tegenslagen zelf kunt overwinnen of in staat bent gedoseerd hulp te vragen.

Wat is normaal?

De meeste mensen hebben wel een zekere spanning bij het aangaan van sociale contacten (sociale angst)of bij het nemen van beslissingen ( keuzestress). Maar deze plankenkoorts verdwijnt vaak weer als je doorzet. Maar als deze angsten dagelijks leven gaan beheersen, waardoor je telkens sociale activiteiten uitstelt of vermijdt, dan kom je in een negatieve cirkel terecht die je zelfvertrouwen ondermijnt en je angst groter maakt.


Zelfvertrouwen is als een spier die groeit als gevolg van je successen

Wat je vooral moet behouden.

Ik ga je niets afleren maar wat goeds bijleren en help je met praktische instructies en oefeningen een “realistisch” zelfbeeld op te bouwen. Want je doet vast al heel veel goed! Maar blijf gerust zelfkritisch, werk hard en haal het beste uit jezelf. En gebruik je kwaliteiten en discipline om nu door te zetten en je doelen te bereiken. Want succes is de beste methode om zelfvertrouwen te krijgen. En je mag gerust op gezette tijden feedback vragen of je het juist ziet en goed doet. 


Hoe ga ik je helpen?

  • In het intakegesprek maken we kennis door middel van een Genogram. Dit is een familietekening met jouw levensloop. En gaat over de belangrijke mensen in jouw leven en van wie je de juiste support kreeg om je zelfvertrouwen op te bouwen? Welke copingstrategiën heb jezelf aangeleerd  en hoe functioneel zijn deze nu? Wat heb je al opgebouwd in werk en privéleven en hoe beoordeel je jezelf in wat je tot nu toe bereikt hebt?
  • Wat zijn je kernwaarden en overtuigingen. En ontwikkel je innerlijk kompas door vanuit je hart en hiernaar te handelen
  • Ik verhelder je overtuigingen tot een realistisch zelfbeeld dat recht doet aan jouw kwaliteiten en wat je al opgebouwd hebt in je leven. 
  • Meer controle te krijgen over je zelftwijfel en je angsten zodat je de dingen doet die echt belangrijk voor je zijn.
  • leer positiever denken en vervang je zelf-bestraffende gedachten in vriendelijker gedachten en zelfbemoediging. Overwin tegenslagen en zet door. Je fout toe te geven en te jezelf te verbeteren.
  • Ik leer je ademhaling en ontspanningstechnieken om oefeningen beter aan te kunnen. ( mindfulness en yoga)  Fysiek een stevige houding en sociale vaardigheden zoals door oogcontact te maken en vragen te stellen en te bevestigen.
  • Durf uitdagingen aan te gaan en we bereiden oefeningen zorgvuldig voor zodat je succesvol bent.
  • Ontwikkel de juiste sociale vaardigheden en maak makkelijker contact.
  • Ga niet voor de ander denken dat deze over jou denkt en leer feedback vragen en complimenten ontvangen.
  • Wat kun je (competenties) en wat heb je al bereikt?
  • onderzoek je interessen en waar je plezier uit haalt, zoals hobby’s en sporten, of een studie die je (weer) oppakt.  Haal je sociale contacten op bouw aan een vriendenkring.


Resultaten

  • je wordt zelfbewuster
  • objectievere zelfevaluatie
  • je weet wie je bent en wat je wil 
  • effectief beslissingen nemen
  • doelgericht 
  • weerbaar
  • bevredigender sociale contacten
  • ontspanning 
  • meer levensplezier


Wil je aan de slag met het verbeteren van je zelfvertrouwen?

Dan help ik je graag. En met een goede samenwerking ga jij snel resultaten boeken.

In een intakegesprek ervaar je mijn werkstijl en of we een goede match hebben.