Geschreven door Leen Bokhorst, Psychologische diensten voor particulieren en bedrijven : behandelaar coach, relatietherapeut, familiebemiddelaar, mediator

Hulp voor jongeren bij angstklachten

Iedereen voelt zich wel eens onzeker of nerveus en ook is het normaal dat je stemmingen wel eens wisselen. Soms om een aanwijsbare reden, maar ook vaak zonder reden. Stemming is voor een deel biologisch bepaald. Zo heeft ieder een bepaalde basisstemming. Echter als je klachten je dagelijks leven gaan beïnvloeden en de overhand krijgen, terwijl je ze nog maar moeilijk kunt beteugelen, dan is hulp gewenst.

 

Wanneer heb je een angststoornis?

Als angst je leven dagelijks gaat beheersen, waardoor je situaties gaat vermijden.
Als je overdreven heftig reageert op situaties die objectief gezien veel minder gevaarlijk zijn.


Lichamelijke reacties

  • trillen, beven
  • hartkloppingen
  • overmatig zweten
  • benauwd gevoel tot aan gevoel te stikken
  • misselijk en buikpijn


Emotionele reacties

  • buitensporige spanning en angst de controle over jezelf en de situatie kwijt te raken
  • vermoeid gevoel door alle inspanning die de klachten van je vragen
  • nergens meer zin in omdat je tegen veel dingen opziet


Gedachten

  • Je denkt continu aan wat fout kan gaan.
  • Je hebt concentratieproblemen doordat je in beslag genomen wordt door angstgedachten.
  • Je raakt gevangen in een vicieuze cirkel van 'angst voor de angst'.


Vermijding

  • Je probeert  tevergeefs om niet aan de spanningsvolle situaties te denken, bijvoorbeeld door overdreven druk te zijn en op allerlei manieren afleiding te zoeken.
  • Je vermijdt spanningsvolle situaties, zodat je actieradius verkleind wordt.
  • Je ondervindt beperkingen in je dagelijks leven.
  • De angst is zo sterk dat je niet meer aan gewone eisen die bij je huidige sociale rollen op het werk en privé kunt voldoen. Waardoor je in een sociaal isolement dreigt te raken.


Welke angststoornis heb ik?

  • Enkelvoudige angst. Dit is een angst die in speciefieke situaties optreedt. Zo kun je sociale angst hebben om onder de mensen te komen (sociale angst / sociale fobie).
  • Fobie. Bijvoorbeeld de angst om op straat te komen en dan bekenden tegen te komen, bloosangst tot angst om je ontlasting te verliezen en zo in schaamtelijke situaties te komen, angst voor kleine ruimtes zoals een lift en bang om dan opgesloten te raken.
  • Angst om een ernstige ziekte te hebben (hypochondrie) en te moeten lijden en dood te gaan.
  • Gegeneraliseerde angststoornis. Dan ervaar je continu een verhoogd angstniveau ongeacht in welke situatie je ook bent. Dit komt vaak voor na eerst andere specifieke angsten te hebben gehad. 
  • Paniekstoornis is een plots optredende heftige angst, vaak als gevolg van verkeerde interpretaties ("help, ik heb een hartaanval", "ik stik", "ik ga dood") van lichamelijke signalen. Met als gevolg een overweldigende angst de controle kwijt te raken.
  • Dwangstoornis (Obsessie Compulsieve stoornis, OCD). Je hebt een extreme behoefte aan ordening en controle, wat veel spanning oplevert.

 

Hoe word je geholpen bij een angststoornis?

  • Je komt samen met iemand waar je vertrouwen in hebt en je prettig bij voelt.
  • We kijken naar hoe je angst in jouw leven is gekomen, hoe dit je dagelijks leven beïnvloedt en beperkt en hoe jij soms al even de baas bent over je angst. Deze momenten gaan we versterken.
  • We kijken naar jouw hele leven: wat belangrijk voor jou is, waar je tevreden over bent en wat en wie je helpen om nu je probleem goed aan te pakken.
  • We gaan je angstgedachten eens op het bord zetten en veranderen in 'bemoedigingstaal'.
  • We verzinnen met elkaar allerlei hulpmiddeltjes waarmee jij de baas blijft over angst en weer de baas wordt over je eigen leven.
  • Je leert ontspanningsoefeningen, die je kunt doen als je angst weer dichtbij komt.
  • We praten over een gezonde levensstijl en wat jij aan sport en sociale acties zou willen aanpakken.
  • We kijken naar je karakter en hoe je met tegenslagen en teleurstellingen omgaat.
  • Hoe ze jou thuis goed kunnen steunen om zelf je probleem op te lossen?
  • Welke eigenschappen zou jij willen versterken zodat je in de toekomst sterker en weerbaarder bent? (Kijk ook eens bij je zelfvertrouwen verbeteren)


De behandelresultaten

Ik heb al heel wat jongeren en volwassenen met succes geholpen, dus zal het jou ook vast een stuk de goede richting op helpen!

 

>> Ik nodig je van harte uit voor een gesprek in mijn praktijk in Zoetermeer. Bel 06-20 144 184 of stuur een mail

 

Ga naar home

Ga naar de algemene pagina voor hulp aan jongeren