Geschreven door Leen Bokhorst, Psychologische diensten voor particulieren en bedrijven : behandelaar coach, relatietherapeut, familiebemiddelaar, mediator

Cursus zelfvertrouwen voor jongeren

Word je veel gepest of heb je last van pesterijen uit je verleden? Ben je onzeker in de omgang met leeftijdgenoten? Of heb je last van angst of stemmingsklachten? In deze gevallen kan een cursus zelfvertrouwen je enorm helpen.


Wat is zelfvertrouwen en hoe krijg je dat?

Dit is het geloof in jezelf dat je bij tegenslagen weet dat je ze aankunt, er oplossingen voor kunt bedenken en hulp kunt vinden als je die nodig hebt.

 

Hoe word je geholpen met zelfvertrouwen?

Ik werk nooit met strakke modules, maar we doen gewoon wat op dat moment bij jouw vraag aansluit en wat jou aanspreekt. Misschien heb je zelf al goede oplossingen en kunnen we die verder onderzoeken. Sowieso heb ik er een hoop voor je. Kijk maar eens wat je hiervan vindt:

 

  • Wees een realist. Je krijgt zelfvertrouwen door een realistisch beeld van jezelf te krijgen. Immers, als je denkt dat je altijd geweldig bent, dan overschat je jezelf en ga je gegarandeerd op een bepaald moment onderuit. Verder zullen anderen je dan arrogant vinden. Als je jezelf onderschat, dan zul je niet het beste uit jezelf halen en kan onzekerheid je veel stress geven en je remmen in je spontaniteit.
  • Zeg volmondig: Ja! Vermijden of aanpakken? We maken een kosten/batenanalyse, van wat je kunt winnen en kunt verliezen. Zo groei je naar een zelfbewuste en vastberaden houding.
  • Oefening baart kunst. Als je zover bent, spreken we door hoe jij zaken concreet gaat aanpakken. Want pas als je iets probeert, dan weet je of het werkt en als het lukt ga je er pas echt in geloven.
  • Schrijf geschiedenis. Door studie, hobby's, sportprestaties en door een vriendenkring op te bouwen. Je zult steeds beter weten wie je bent en wie je wil zijn. Dit maakt je doelgerichter en weerbaarder, zodat mensen meer rekening met je houden.
  • Maak jezelf sterk. Je gaat oefenen met een stevige houding. Door stevig met beide benen op de grond te staan, je hoofd omhoog te houden en goed door te ademen. Dan ben je niet meer omver te blazen.
  • Zoek je helden. Wie zijn jouw voorbeelden? We maken een top 3 van jouw helden: volwassenen en leeftijdgenoten die op een speciale manier indruk op je maken en waar je eigenschappen en oplossingen van kunt leren.
  • Word positiever. Je leert negatieve gedachten te vervangen door positievere manieren van praten tegen jezelf.
  • Vier je overwinningen. Bedank jezelf eens en wees aardig voor jezelf en vier je overwinningen.

 

>> Ik nodig je van harte uit voor een gesprek in mijn praktijk in Zoetermeer. Bel 06-20 144 184 of stuur een mail

 

Ga naar home

Ga naar de algemene pagina voor hulp aan jongeren